søndag den 1. december 2013

Glædelig første december


Sådan. Så er julemåneden i gang. I den anledning har jeg fundet de fineste, strikkede nisser og en lille animation til jer. De er lavet af Anna Hrachovec (som har bloggen mochimochiland).

Men ikke før nu. Jeg har det nemlig ret meget som Maren.

Der er en del af mig, som stædigt hænger fast i sådan en post-teenage vrissen tilgang til julen. Jeg hænger fast i en rille, hvor jeg står og jodler noget med tvangs-hygge med tvangs-snaps med blinkende rensdyrhorn og over-forbrug i butikker med over-mange-alt-for-store-grimme-kugler og over-overflade og over-kapitalisme og over-mange-mennesker, som løber rundt og pisker en stemning op om, at de har SÅ travlt, for de SKAL altså nå at lave den guirlande af det specialindkøbte retro-papir og pynte den med det glimmer, de har købt over etsy - og selvfølgelig bage den der kasse med småkager. 

Men nu har jeg besluttet mig for at komme over det. Se julen i øjnene og gøre den til det, som jeg selv gerne vil. For hende post-teenageren stemmer meget dårligt overens med den Tina, som har en hel flyttekasse med julepynt, som troligt kommer op hver år. Og hun stemmer dårligt overens med den Tina, som ææææælsker at være til juleklip med gløgg ud af ørene. Det passer simpelthen ikke sammen.

Så jeg har besluttet at den voksne, juleglade-Tina skal tage den sure post-teenager ved hånden. Og så finder vi en rigtig fin måde at afvikle julemåneden på, så den passer med det, vi gerne vil. I stedet for at være fortørnede over det, som nogen andre (måske og måske-ikke) gør. For det er simpelthen for nemt og for småt.

Så nu går jeg all-in på hyggen på min måde. Så fx er jeg med i julepyntsudvekslingen:


Hvis du vil være med, så har du lige nå det indtil klokken 14 i dag.

KH
tina

PS. Al strik og animation er lavet af Anna Hrachovec og er bragt med hendes tilladelse.


10 kommentarer:

  1. Og glædelig første december til dig Tina.
    Rigtig god idé at tage teenage-Tina i hånden og få gjort din/jeres jul til det rigtige for jer! : )
    Skønne garn-snemænd m.m. i aktion!

    "ovre hos mig" (altså på bloggen, ikk' å) har jeg gang i noget nostalgi-jule noget hver eneste dag i december. Det er så julet som jeg sværger at jeg ikke har været i 15 år! : ) men IRL sker der ikke så meget på dén front, så balancen er der måske alligevel?!?

    SvarSlet
  2. Ihhhh hihihihi, hvor er de bare NUSER, de strikkede juleanimationer :)
    Glædelig 1. december også til dig!

    SvarSlet
  3. Hihi - skægge strikbilleder :-) Glædelig 1. december!

    SvarSlet



  4. Glædelig December! Dejligt og sjov post :-) Jeg er nok stadig den vrisne teenager båden indeni og udenpå, og har heller ikke julepyntet det mindste, før Luna blev stor nok til at sætte pris på det. Men elsker gammeldags kravlenisser. Og stearinlys i mørket. Nå, ja og nisselandskaber.... måske jeg bare har en ret barnlig julesmag? Så jeg er både vrissen teenager og lille rødkindet trykken-næsen-mod-vinduet- i-Illum-pige, men overhovedet ikke fuldvoksen designer-julepynt-kvinde. Må ud og købe vat...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha - jeg må også sande, at jeg aldrig vokser ind i rollen som fuldvoksen-designer-julepynts-type. Pyha, lettelse.

      Ud med dig og købe vat. Så vil jeg hente min spraymalede-jule-gren frem. Så holder vi jul med det vi selv kan lide!

      Slet
  5. Hej Tina. Har lige fået mail om, at vi skal udveksle retro julepynt. Glæder mig!!
    Kærlig hilsen Susanne, mitkrearum.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne. Jeg glæder mig også - skal have startet op i juuuuleværkstedet :-) KH tina

      Slet
  6. faaaaantastiske hæklerier! Tror sgu jeg må lære at hækle hvis man kan lave en nissemaskine! Hyggeligt du også er med i julepyntsudvekslingen! Bare øv at det ikke er med mig! :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal bare lave maskinen. Så kommer nisserne ud helt af sig selv. Det er simpelthen så smart :-D

      Ja, mega hyggeligt - men klart en fejl, at vi ikke er i samme gruppe ;-)

      Slet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina