onsdag den 8. januar 2014

Pattern: Long Up & Down Crochet Scarf


Jeg er blevet spurgt, om jeg vil dele opskriften på mit lange, hæklede halstørklæde. Det vil jeg gerne. Det er et simpelt mønster, som giver en rigtig fin struktur.

Begyndere kan godt være med. Der skal bruges: luftmasker (lm), fastmasker (fm) og stangmasker (stm) og så en smule vola! Update: wooops, på diagrammet har jeg skrevet kædemaske (km). Der skal selvfølgelig stå luftmaske.

Mønsteret er et klassisk hæklemønster, som hedder "up and down stitch".

Det går sådan her:

1. Slå et lige antal masker op i den bredde du ønsker halstørklædet skal have.
2. 1 stm i anden lm fra nålen (den første lmaske fra rækken før tæller som en fastmaske). Så gentages *1 fm, 1 stm* i hver lm rækken ud. Vend.
3. 1 lm, spring over første stangmaske, *1 stm i fm, 1 fm i stm* gentages til sidste maske, 1 stm i lm (som er luftmasken, der nu tæller som fastmaske). Vend.
4. Gentag række 3 indtil halstørklædet er så langt, som du ønsker.

Mønsteret kommer altså af, at du hele tiden placerer en fastmaske ovenpå en stangmaske og omvendt. Det fremgår tydeligt af det mønster jeg har tegnet (som jeg personligt synes er cirka 100 gange lettere at læse og forstå end de skrevne ord. Men det er nok en smagssag).

Jeg har lavet mit 27 cm bredt og 3 meter langt.

Du kan se flere billeder af det hæklede halstørklæde her. Jeg har lavet hue og luffer i samme mønster her.

I've made a long scarf using a quite simple "up and down stitch". I hope you can read the pattern from the chart I've drawn. The nice structure comes from continuely placing treble crochet on double crochet stitches - and the other way around (UK terms). I hope you enjoy the pattern :-) You can see close up photos here.

KH
tina


27 kommentarer:

  1. Me like. :-) Har netop delt den med hele verden...

    SvarSlet
    Svar
    1. I like you like! Og TAK ;-)

      Slet
  2. Anonym1/08/2014

    Takker Tina super fint mønster .......... ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtakker - og rigtig godt nytår til dig! Glæder mig til at se, hvad du finder på med hæklenålen og i haven det næste års tid!

      Slet
  3. Hvor er det flot!
    Det kunne helt bestemt være et mønster, jeg fristes til at bruge i fremtidige projekter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt, du kan lide det Emilie! Jeg er personligt helt vildt med mønsteret. En overgang tog det helt overhånd og jeg brugte det til alt. Er spændt på om du får det på samme måde :-D

      Slet
  4. Hvad er'ed for et kamera du har? Kan lide at det ser lille ud, med en stor optik!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et ret fantastisk kamera - med et til tider ret stort temperament og egenvilje. På den måde passer vi ret godt sammen :-D Det hedder Fujifilm X100.

      Slet
    2. hahaaha. Alt er noteret. Tak!

      Slet
  5. Skønt tørklæde, holder meget af dine vola sting!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak - og hi hi, ja, dem sætter jeg også stor pris på. Man bør altid tilføre en smule svung og vola, hvor man kan :-D

      Slet
  6. Hvor er det lækkert, tror jeg lige skal afprøves da 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Giv endelig lyd hvis du ender med at prøve :-)

      Slet
  7. Tak for billed af opskrift - incl Enjoy :-)
    3 meter langt....... Imponerende! :-D
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, ja se, enjoy sniger sig allerede ind overalt. Flere har bidt mærke i de 3 meter - jeg har nok noget med laaaange halstørklæder. Måske fordi jeg er en frossen-pind ;-)

      Og TAK for dine skønne ord om nytårsforsæt!

      Mange hilsener lige tilbage fra tina

      Slet
  8. Åh det er skønt Tina!! Hvilken str. nål har du brugt og hvad pokker er vola :-)) Rigtig fint 2014 til dig. Kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Yiha! Jeg er vild med, at du er blevet hækler. Du kan bruge hvilket som helst garn og hvilken som helst nål. Jeg brugte vist rasmillas tykke yndlingsgarn med nål 6 (det er nemlig min yndlingsnål, fordi den er guld-farvet :-).

      Vola! Vola er glimmer og glitter og god-tone overfor sig selv, selvom man lige laver en fejl!

      Tusind tak - dejligt 2014 til dig også. Det bliver godt.

      Knus

      Slet
  9. Uha uha, den opskrift bliver med det vuns gemt i min hæklemappe :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt! Jeg er vild med dine mapper :-)

      Slet
  10. Tak for opskriften! Tørklædet er næsten færdigt og det bliver skønt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih altså, sikke en dejlig besked. Jeg bliver helt glad - og meget nysgerrig. Send endelig et billede, så jeg kan se, hvad du har lavet :-)

      Slet
  11. Endnu en af dine opskrifter, som jeg vil i gang med! Hvor mange nøgler har du brugt til dit tørklæde? :-)) KH Shanice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor skønt at høre! Det er også en af mine favoritter. Jeg har brugt det vildt meget. Jeg ville lige til at veje det, og så opdagede jeg, at det hænger ude i kolonihaven. Og jeg er i lejligheden :-(

      Men altsåeh, jeg har jo lavet det langt. Virkelig langt. Så jeg har nok brugt mellem 6 og 8 nøgler. Jeg brugte Rasmillas Tykke Yndlingsgarn. Men det er vist ved at udgå nu. Men mon ikke du kan få lidt god råd og vejledning til et godt garnvalg og mængde i en garnbutik? Det håber jeg! Og stort pøj pøj.

      KH
      tina

      Slet
  12. Hurra! Jeg har ledt og ledt efter en opskrift på et HÆKLET halstørklæde, som jeg kunne lave til min mand. Næste gang leder jeg hos dig som det første. Tak! (og god jul!)

    SvarSlet
    Svar
    1. HURRA! Og selv tak (og godt nytår)

      Slet
  13. Hvilket garn og hvilken str nål har du brugt hertil? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jannie

      Garnet er desværre udgået. Du kan bruge mange forskellige slags uldgarn. Jeg har her brugt en tykkere kvalitet. Forhør dig fx i en god garnbutik. De vil kunne hjælpe dig.

      KH
      tina

      Slet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina