torsdag den 9. august 2012

Hæklede stolesokker


Jeg ved godt, at jeg hækler meget. Jeg har også set mere end ét meget forbløffet ansigt, ved synet af mine kasser med garn. 

Men jeg har ikke før hørt folk fnise højlydt over det, jeg har lavet (altså, ikke at det ikke er sket, jeg har bare ikke hørt det, jo). Men det er et overstået kapitel. Der er blevet grinet højt over mine hæklerier: for jeg har hæklet stolesokker. 

Jeg plejer ellers at bruge filtdutter. Ja, dem som klæber et stykke tid, hvorefter de transformere sig til sådan nogle små sugemaller, som skviser sig ud til siden og så begynder at suge alt, hvad der ligner hår og nuller og fnuller til sig i en hel stues radius.

Men nu har jeg hæklet. Jeg tog udgangspunkt i opskriften fra All About Ami. Dog endte jeg med et lidt andet mønster, fordi mine stoleben har en anden form, men idéen har jeg fra hende. Tak Ami :-)

Advarsel: Det er mega kedeligt og overhovedet ikke særlig meditativt. Jeg var rastløs som en bæver uden tænder allerede efter første sokkedut. Men hvis du er til amigurumi, vil du sikkert synes, det er en fest. For mig var det mere lidt som totur. Men resultatet er ret godt - de har slet ikke den der sugemalle tendens.  

kh
tina


14 kommentarer:

  1. Ja, hæklefolket er ofte et forfulgt folkefærd, som andre mennesker griner lidt af. Men det er bare fordi de ikke ved bedre ;)
    Jeg synes sokkerne er fabelagtige!!

    kh Ditte (hende som folk griner af fordi hun altid har et hæklet etui med et adgangskort rundt om halsen - ellers bliver det væk for mig)

    SvarSlet
  2. Jeg griner overhovedet ikke!! For det er nemlig lige hvad vi mangler her. Efter at være flyttet ind i et helt nyt hus med det fineste nye askeparket er jeg øm over det gulv som aldrig før. Måske skulle jeg hækle både stolesutter og sutter til diverse andre ting og mennesker :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har tænkt længe på, at jeg skulle lave nogle til vores stole. Men jeg tænker, at jeg vil have det på samme måde som dig. Ked mig og blive meget utålmodig...
    Har du brugt uld?

    ;-) Rikke

    SvarSlet
  4. Hvor er de fine og hvor har du ret mht filtdutternes sugemalle-effekt. Jeg synes dine stolesokker er ganske geniale. Vil overveje om jeg kan holde til at kede mig gennem 6 x 4 dutter til spisestuestolene.... overveje sagde jeg! : )

    SvarSlet
  5. Fantastisk idé - gid jeg kunne hækle!
    : )

    SvarSlet
  6. @Ditte: He he, jamen det er jo perfekt, at du går med hæklerier om halsen. På den måde, kan hæklefolket jo spotte hinanden, når de har brug for lidt tribal forståelse og nørdning :-)

    @DIfferentia: Det lyder da klart som et go-go-go: sutter til alt og alle!

    @Rikke: Jeg har brugt helt plain bomuld, men uld er
    faktisk en rigtig god ide! Og det ER vildt kedelig - men det går også ret hurtigt, når man først er i gang, hvor man så kan øve sig rigtig meget på det der med at være i nuet og acceptere frustration og ubehag og lyst til bare at smide det hele på gulvet.

    @Liv: Ja, det er meget federe at overveje længe, end at kede sig igennem den der time, hvor fingrene kramper af småtteriet. Enig :-D

    @Snullemor: Med din snilde er jeg ikke i tvivl om, at du hurtigt vil kunne lære det - selvom lige det her projekt nok vil få enhver novice til aldrig at røre en hæklenål igen...

    SvarSlet
  7. Jeg HADER også de sugemaller der, jeg skal SÅ meget hækle stolestrømper :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Yeha! Til kamp mod sugemallerne!

      Slet
  8. 16 stk ja tak !!!
    Og jeg griner ikke , det er da en viiiiildt fed ide.
    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt - det er åbenbart også det helt rigtige forum for forståelse :-)

      Slet
  9. Jeg griner heller ikke ! Vi har tilsvarende (tror jeg ) stole på arbejdet og de larmer så man bliver sindsyg - specielt når 5 rejser sig på samme tid. Men hækle til 30 stole....... nå - jeg tror lige jeg tænker over det .
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Man bliver nemlig sindssyg. Hvor ville verden være rar, hvis alle stoleben blev leveret med sokker.

      30 stole - tja, hvis du nu hækler én sok om dagen, så tager det jo kun 120 dage :-D

      Slet
  10. Det er jo genialt! Herhjemme bøvler vi især med stoledutter der falder af, men det gør sådan nogle stolesokker forhåbentlig ikke så let!

    Men ja, puha mange sokker til 8 stole...

    SvarSlet
  11. Åh hvor er de fine - og lige til at overskue at lave :D

    SvarSlet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina