torsdag den 31. oktober 2013

Hverdagsluksus: hæklede håndklæder



Så er det igen tid for en rigtig tichtach-klassiker. Hæklede håndklæder. WUHU!

 I et sæt her, som I kun har  set lidt sneak peeks af før. Monsterscircus kaldte det på et tidspunkt hverdagsluksus. Det er da lige præcis, hvad hæklede køkkenhåndklædet er. 


Det er mit absolutte slå-hovedet-fra-hækling. Og så er det min mulighed for at eksperimentere med forskellige mønstre. Det er lidt min ting. Jeg er vild med det. Jeg regner med at jeg med tiden får Verdens Største Stak.


Mønstrene fra venstre: 
- Hæklet fanemønster
- Filethækling med trekanter
- Larksfoot Stitch (se mønsteret og flere fotos her)


Fotosne er fra kolonien. Åh, det føles allerede som uendelig lang tid siden, at jeg boede der. Selvom det kun er en uge siden, at jeg flyttede tilbage i den to-værelses lejlighed meget længere inde på Amager. 

 KH
tina

You can find me on facebook and follow me on bloglovin'

I've earlier shown some sneak peeks of my latest collection of crochet towels. But I've finished them and want to share them with you. Towels are my way to explore new patterns and color combinations. The photos are from my summer cabin. Gosh, I miss summer already. But I better get used to it - autumn has just arrived and winter is slowly but steady on its way i Denmark. 

Here you have the pattern for the Larksfoot Crochet Stitch (used for the towel to the right). 


29 kommentarer:

  1. Hvor er de bare fede - totalt luksus er jeg enig i. Er især vild med det med fanemønster!

    SvarSlet
  2. Lækre! Hvad er målene?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Øhm... jeg starter for det meste med 85 masker i breden. Det færdige mål afhænger af mønsteret og hvilken kant, du bruger.

      Slet
  3. De er skønne!!!!

    SvarSlet
  4. Hvor er de fede Tina.. Men jeg har et spørgsmål: Duer de?? Kan de bruges til noget? det er nemlig min bekymring ved at gå igang og bruge tid på, hvis det man ikke kan bruge dem efterfølgende. Hvad er din erfaring?
    Kh. Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. De duer SÅ meget, Maria. Jeg har sågar arvet nogen fra min farmor (det var dem, som startede min mani) og de er stadig skønne! Til gengæld har jeg aldrig set et almindeligt købe-håndklæde, som er gået i arv i familier :-) Kvaliteten afhænger selvfølgelig af det garn, du vælger at bruge. Og tak :-)

      Slet
  5. Naturligvis ender du med Verdens Største Stak.
    Hvem skulle ellers?!
    Og skønne det er de. Det må jeg give dig - og gør det også gerne : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha! Ja, helt ærligt! Hvem skulle ellers?

      Slet
  6. Åhh nej hvor er de dog skønne!! Helt og aldeles vidunderlige! Tror jeg ville vaske hænder hele tiden hvis jeg havde sådan nogen!

    SvarSlet
  7. Så fine, er specielt vild med det midterste;-)

    SvarSlet
  8. Hvor er de flotte og dejligt med lidt hverdagsluksus - det kan man da ikke få for meget af ;)

    SvarSlet
  9. Hej! I just found your blog and absolutely love your work!

    SvarSlet
    Svar
    1. Welcome, Pigtails! Thank you so much for your kind words - come back soon :-)

      Slet
  10. Skønne håndklæder! De er virkelig flotte!

    SvarSlet
  11. Dét der er ikke bare hverdags luksus, det er overskudsagtig hverdags luksus. Du er en sand kunstner med alle dine dragende og super smukke mønstre! Så flot Tina og tusind tak for link. Ha en rigtig dejlig og smuk weekend😘😘😘

    SvarSlet
  12. Virkelig go ide!! Jeg skal da vist hækle et køkken-håndklæde til erstatning for de kedelige grå IKEA-håndklæder.. tak!
    Mon ikke bomuld er bedst til den slags??

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du da :-) Jeg bruger altid bomuld. Nogle foretrækker garn som indeholder akryl, fordi de mener, at det tørrer hurtigere. Men jeg er klart til ren bomuld! Har på det sidste også overvejet hør. Giv mig endelig et prej og et link, hvis du går i gang...

      Slet
  13. Beautiful crochet work, I love the stitch patterns and colours! I am impressed!

    SvarSlet
  14. Skøn skøn skøn idé med en håndklædekollektion i forskellige mønstre! Vil jeg kunne bruge helt almindelig bomuld fra Søstrene Grene til den slags? Kunne vældig godt tænke mig at udskifte de gamle, triste håndklæder med selv-hæklede :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøn respons :-D Det kan jeg ikke se, at der skulle være noget i vejen for. Jeg er glad for 100% bomuld uden akryl. Men det er jo en smagssag. Faktisk er den mørkeblå noget garn, jeg engang købte i føtex. Efter en vask har det smittet vildt meget af på de andre farver. Skod-garn.

      Min generelle anbefaling må nok være at bruge farveægte kvalitetsgarn - det kan simpelthen ikke betale sig at bruge garn, som ender med at tabe al farven eller grisse den af på de andre garner. Eller bliver helt fnuldret. Jeg har håndklæder, som min farmor hæklede, som ser ud, som var de hæklet i går. Dét kan altså noget.

      Nå, langt svar. Men lad mig endelig høre, om du går i gang med projektet - og hvilket garn du ende rmed at bruge :-)

      Slet
    2. Hvad betyder det egentlig, om garn er farveægte - og hvad er det modsatte?
      Jeg har mest af alt brugt mit bomuldsgarn fra Søstrene Grene til hæklede mobilcovers og babyrangler, så om kvaliteten er god nok til håndklæder, ved jeg ikke.
      Projektet er tilføjet på min liste ...som stille og roligt bliver længere og længere. Jeg lover at give dig besked, når jeg kommer i gang med det :)

      Slet
    3. Og skønt svar i øvrigt! Det er så dejligt, at du giver dig tid til at forklare og anbefale - det værdsætter jeg virkelig :)
      PS: Sig til hvis du finder ud af, hvilket garn din farmor brugte ;)

      Slet
  15. Hej jeg bliver simpelthen nød til at høre om du vil dele en opskrift på håndklædet med trekanterne? er blevet helt pjattet med det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nanna!

      Skønt, dejligt at høre! Det vil jeg i princippet gerne. Men det vil tage noget tid at skrive ned, og det kan jeg ikke lige presse ind for tiden. Meeeen, hvis du har tillægget til Hendes Verden i denne uge (19), så har jeg der en opskrift på en lidt anden type trekanter, men princippet er det samme. Måske det kan inspirere dig…

      KH
      tina

      Slet
    2. Hej igen :) jeg har købt hendes verden netop pga. Hæftet med opskrifterne. Men de små trekanter er super fine og prøvede at regne det ud igår udfra billederne men kunne ikke ramme noget er lignede rigtigt :p

      Slet
    3. He he, nå for dælen. Ja, så har vi jo en udfordring :-D Men altså, nu har jeg skrevet mig bag øret, at du har spurgt til netop det mønster. Så må vi se, om jeg på et tidspunkt får den ned på skrift. Hvis jeg gør, skal jeg nok råbe op her på bloggen. KH tina

      Slet
    4. Jeg siger mange tak :) fortsætter med at regne på det :)

      Slet
  16. Anonym2/26/2017

    Hej Tichtach, hvor er de bare superflotte alle tre ... Jeg er mest vild med håndklædet til venstre med fanemønstret. Har du en opskrift på det, eller vil du fortælle hvordan du har hæklet den helt vildt flotte bort udenom? De bedste hilsner fra Linda

    SvarSlet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina