fredag den 6. juli 2012

Hosebinder og fårehyrde

(Johan Fr. Vermehren: En jysk fårehyrde på heden (1855) Kilde)

En vaskeægte hosebinder. 

Ham er jeg ret fascineret af, og han får mig til at tænke over vores historie og vores nutid, kvinde- og  mandearbejde, stres og mindfullness.

Mød Mikkel Holstener:
"En af de skrappeste hosebindere i sidste halvdel af forrige århundrede var Mikkel Holstener. Når han gik til mølle med en sæk på nakken, så gik han og bandt. Han købte også smør op, og det kørte han til Viborg på sin trillebør og solgte. 
Mens han trillede ind over heden, gik han og bandt på sin hose. Det lyder ret utroligt, men hemmeligheden var den, at han havde et stykke reb over nakken fra trillebørens arme, og så kunne han godt køre og styre børen uden at holde på den." (Hønsestrik af Hofstäter, Kampbjörn og Troet 1973).
Lige nu regner det, og jeg skal afsted. Det regner helt vildt. Hvad mon Mikkel Holstener ville gøre? Han ville nok tage sin iPod med lidt ambient og fjedre ud over heden alligevel.

kh
tina


1 kommentar:

  1. Anonym7/06/2012

    Ja det er utroligt, hvad man udrettede engang både manuelt og formodentligt uden stress og livsstilssygdomme. Jeg er også helt sikker på, at man dengang var god til at fokusere om her og lige nu - også er det faktisk lidt underligt at tænke på, hvor lidt der skal til, for at slå én ud af kurs, enten fordi køen i Netto bare er uendelig lang eller fordi der er uregelmæssigheder i netværksforbindelsen :-) ha en dejlig dag, selvom det regner.

    SvarSlet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina