tirsdag den 3. januar 2012

En dårlig-samvittighedstest: hvor mange kloder koster din livsstil?

De færreste bruger nok dagen i dag til at løbe rundt i solskin på gaderne. Så hvad er mere oplagt end at tage en lille test om, hvor mange jordkloder din livsstil behøver. Selv er jeg en høj-hellig, cyklende vegetar-wanna-be og jeg har i følge WWF-testen brug for 2,7 kloder. For ja, jeg ælsger magasiner og steder, hvor vejret er bedre end i Danmark. Og min varme lejlighed. Og nye sko. Fx.

Kilde
Og jeg har det faktisk ikke entydigt godt med at pushe dig den her test. Men hvis du kender mig, så ved du, at jeg er en vaskeægte kæmpefan af alle slags test. Jeg synes det er supersjovt at tage dem - og så ved jeg godt, at man kan tage 1000 forbehold. Nå, men WWF-testen synes jeg fx har en lidt sjov grafik. Jeg mener, jeg elsker smukke ting - og det inkluderer ikke inkøbscentre og busser. Men grafikken gør det meget tydeligt, at min livsstil er med til at opretholde netop det gadebilled, som jeg gerne vil være fri for. Sådan ret sort/hvidt fortalt.

Og nu til de skønne links og direkte vej til dårlig samvittighed: WWF-test - den gælder for folk fra Schweitz (schweitzere, eller hvad?) og Footprint Deutschland - Den har jeg ikke selv prøvet endnu, men den har et layout, som kun minder mig om de glasbokse på gamle togstationer, hvor man får togene til at køre rundt ved at putte mønter i! Halli-halløj, det er da for sjov!

(Jeg har ikke lige fundet en dansk test, men mon ikke det er lidt same-same, ellers må du da rigtig gerne sende et link :-)


3 kommentarer:

  1. Nu har jeg lige taget den tyske test, og der bruger jeg "kun" 1,73 jordkloder. Puha, det var jo meget bedre. Jeg vil straks gå ud og tænde min elkeddel op til kaffe og danse en lille dans til musik i diskokuglens skær, før jeg lige net-shopper lidt i glæde ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg fik også 1,7, ved næsten ikke hvordan man kan få det længere ned, uden, bil, tog bus, kun cykel, spiser lokalt og bor 4 i lille lejlighed :)

    SvarSlet
  3. Præcis :-) Og det er nok desværre også en del af pointen: at den enkelte kan gøre meget, men den måde verden omkring os her i vesten er skruet sammen på, skal der store samfundsmæssige og politiske ændringer til, for at det for alvor batter...

    SvarSlet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina