tirsdag den 10. juli 2012

Hæklede håndklæder - med opskrift

Efterhånden har jeg rigtig mange hæklede modeller, hvor opskrifterne står sådan alle og ingen steder. 

Nu er det tid for noget Ordning Muss Sein, så jeg smider et par gamle travere på banen det næste stykke tid - men nu med opskrifter. Ikke på de større og lidt komplicerede sager eller på opskrifter til salg men på gode nybegynder-projekter. Til mig selv til at huske - og til dig, hvis du vil være med.

Here goes:


Opskrift på hæklede håndklæder

Størrelse: ca 42 x 50 cm.

Materialer: Bomuldsgarn og hæklenål 3. 

1. Lav 85 luftmasker. 

2. Lav to luftmasker mere (som gør det ud for den første stangmaske) og fortsæt med 85 stangmasker i luftmaskerne. Vend. 

3. Fortsæt på samme måde, til du har nået 56 rækker og luk af.

Du kan bruge forskellige farver. På det mangefarvede håndklæde, har jeg ikke klippet garnet over, men har ladet farverne løbe i siden, og så taget dem, når det var deres tur til at blive en stribe.

På den måde slipper du får at hæfte ender før til allersidst - jubii! Du kan gemme det frygtelige sjuskeri væk, ved at hækle en kant af fastmasker hele vejen rundt. (Lav tre fastmasker i hvert hjørne).


På håndklædet til højre har jeg ikke hæklet kant. Du kan stadig slippe for at hæfte ender: hækl garnenderne ind i arbejdet ved at hækle over dem, den når du hækler videre med en anden farve.

(Hvis ikke du er vant til det, så svarer det egentlig bare til, at du i stedet for at lade enderne hænge løst, med det samme hæfter dem fast ved at hækle hen over dem. Jeg bruger metoden til nærmest alt jeg hækler - jeg er vild med det!).

Der er nærbilleder her.
Du kan se mange flere hæklede og strikkede håndklæder her. Og de kan selvfølgelig allesammen varieres i størrelsen, så de bliver til babytæpper, eller hvad du nu ellers kan tænke dig. 

kh
tina


Crocheted kitchen towel pattern: 

I've used cotton yarn and hook size 3. You can change and use colors as you wish.

1. Begin with chaining 85 and turn. 
2. Chain 2 and DC (double crochet) in 3rd chain from hook. 
3. Continue with DC to the end, turn. Repeat until you have 56 rows - or the lenght you wish for. 
4. You can make an edge using SC (single crochet stitches) around the towel using 3 stithes in each corner.

The towel to the left has an edge. Therefore you don't need to cut and fasten the different colors, just let them run along the sides. 

The towel to the right has no edge and I've fastened the colors for each color change.  

Enjoy :-)

Find more towels / small baby blankets right here.


Follow me on bloglovin'


9 kommentarer:

  1. Anonym7/10/2012

    Såååååååå fine - må altså også selv igang ;O)

    SvarSlet
  2. Sikke nogle friske farver. Får helt lyst til at købe orange garn nu...
    Du kan se min udgave af hæklet håndklæde på min blog:)

    SvarSlet
  3. Skønne elefanter - hvor er de fra? Er det wallstickers?

    SvarSlet
  4. @snullemor: Åh, nu bliver jeg desværre nødt til at give sådan et helt umuligt svar: Jeg har klippet dem ud fra plastikposen fra en skøn hobbybutik i Antwerpen i Belgien. Så ja, det er en slags wallstickers, lavet helt oldschool af plastikpose, som jeg klæber op med lidt vand. Det fungerer helt lige så godt som i min barndom :-)

    SvarSlet
  5. Очень красиво!
    Блог чудесный!
    С радостью буду следить за обновлениями!

    SvarSlet
  6. Is it possible to get this pattern in English? Unfortunatley thats the only language I can read. Sorry for the inconvenience.

    SvarSlet
    Svar
    1. I've added the pattern in English - hope it's useful for you :-)

      Best wishes
      tina

      Slet
  7. Anonym2/17/2017

    Tykkelse på garn? 8/4 eller 8/8?

    SvarSlet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina