mandag den 20. februar 2012

Photo Challenge #20: Handwriting - Typografi-hitliste

Dagens tema er håndskrift. I går skrev jeg om min selvopfundne typografi-værktøjs-hitliste. På den hitliste har jeg håndskrift på en ubetinget førsteplads - efterfulgt af at taste løs på et computer-tastetur (især ét hvor ASDG og H ikke er blevet druknet af kaffe).

Da håndskrift er så vigtig for mig, at jeg tidligere (meget, meget tidligere end da jeg læste Hvad Kan Jeg Blive første gang) overvejede at blive grafolog, er den altså ikke på min hitliste. 

Listen er i stedet rangeret efter, hvor tit jeg bruger forskellige remedier til at kreere bogstaver med. En kvantitativ og 100% upålidelig opmåling af hvilke værktøjer jeg griber ud efter, når jeg skal skrive noget.

Jeg vil ikke trække spændingen længere. Så:

Velkommen til min Top 3 Typografi-værktøjs-hitliste

no.1: Stempel-bogstaver

Foto 1: Integration af årelang stempel-fetich og min nye hækle-interesse. Foto 2: Mine første stempler som jeg har haft så længe jeg kan huske. Foto 3: Købt i Kina i år 2001.

no. 2: Klistermærke-bogstaver
Jeg har også en papir-udgave af min logbog. Totalt low-tech-tich-tach
Da jeg var i starten af 20'erne opdagede jeg klistermærkerne og har siden da opsøgt alverdens små mærkværdige papirhandlere.  
no.3: Gnubbe-bogstaver

Gnubbe-bogstaver brugte  jeg intensivt, da jeg i folkeskolen udgav mit eget magasin. Det var før PC'en blev brugt til andet end til at spille buble-boble og Hugo. Magasinet blev derfor lavet med gnubbemærker og skrivemaskine. (Skrivemaskinen er først netop rejst fra det nordjyske til min matrikel, så det vil være løgn at sætte den på en typografi-hitliste, men jeg er totalt glad for den).

* * *

Det var alt om typografi-hitlisten for nu. Så kære Hr. DYMO. Jeg er glad for, at du er hos mig. Bare giv mig noget tid, så skal du nok langsomt snige dig ind på hitlisten.

Er der andre typografi-nørder derude end mig?

kh 
tina


Photo Challenge Feb 2012


7 kommentarer:

  1. Årrrrhh ja, gnubbe-bogstaver! Dem kan jeg godt huske. Havde også en masse gnubbe-dyr og -tegninger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis :-) Jeg havde kun ét ark med nogle tegnede figurer. Jeg var så glad for dem og passede så godt på dem, at jeg stadig har nogle af dem. "Dem der gemmer til natten..." :-)

      Slet
    2. Aaaaaaaahhh! Det første billede er da den info-seddel, du sendte med min kaffevarmer! Jeg har lige fundet den frem og de er identiske. Så medmindre du laver alle dine info-tags nøjagtig ens, er det den, der ligger hjemme hos mig :D

      Slet
    3. Det er det nemlig :-)

      Slet
  2. Sikken en samling Tina :) Tak fordi du mindede mig om gnubbe-bogstaver. Det er lidt sjovt men jeg er også fra Nordjylland :)
    Knus

    SvarSlet
  3. Letter-love! Jeg er helt med... skøn blog du har, en ny læser her. :)

    SvarSlet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina