fredag den 3. februar 2012

Rødt tema og et gulvtæppe i proces

Til min fødselsdag fik jeg en rulle zpagetti-garn i rød. Jeg har kun det ene nøgle, så jeg har trisset lidt rundt om den, for at finde den bedste måde at bruge den på.

Jeg er endt på at hækle et lille gulvtæppe til mit soveværelse i form af et hjerte (og her er det så en stor fordel at være den eneste bestemmer på matriklen :-).


Jeg har ledt og ledt og ledt efter et godt hæklemønster på et hjerte. En efterforskning som faktisk startede helt tilbage fra før jul. Endelig fandt jeg et mønster, som jeg har brugt. Jeg fandt det (selvfølgelgi) på pinterest (linket er desværre dødt, så nu viser jeg det uden at kunne sætte link på det - dårlig stil, sorry):


Men der er virkelig ikke meget garn i sådan en rulle zpagetti, når nålen først kommer i gang. Så jeg har arbejdet på at gøre mønsteret mere luftigt:

 

Det er helt klart vejen frem, men mit eget design fungerede ikke rigtig. Heldigvis har jeg igen-igen fundet et nyt mønster, som jeg skal prøve mig med. Så jeg skal igen trevle op. Men det skal nok lykkes - også selvom hjertet måske ikke ender med at blive større end en gulvmåtte. Eller en bordskåner.

En ting har jeg dog opdaget på vejen. Det min mor kalder danserindeben, virker supergodt som sådan en dims, der markerer hvor hver omgang starter. Man kan købe dem "i dyre domme", men danserinden gør altså arbejdet til kryds og bolle:


Nu jeg er gået i rødt, bliver jeg nødt til at slutte med en af mine doodle-yndlinge: Flora Chang. Hun laver de skønneste ting og har hver måned et nyt, gratis wallpaper på bloggen Happy Doodle Land. Her for denne måned:


Hvilken farve har din fredag?

kåhå
tina  


13 kommentarer:

  1. Sikke en god ide med de der danserindeben. Det kan være så mega besværligt at holde øje med hvor omgangen starter og slutter ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis! Dejligt hvis du kan bruge fiffet :-)

      Slet
  2. Hvor ser det fint ud! Skønne streger du linker til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? Flora Chang bliver ved med at inspirere mig, hver gang jeg er omkring hendes side!

      Slet
  3. Fedt tæppe du der har i proces :-) Den ville aldrig gå her hjemme, hvor det maskuline køn er i overtal.. Jeg husker dog to år - fra skilsmisse til jeg mødte manden i mit liv.. Der redesignede jeg hele mit soveværelse og endte ud med en drøm af et tøseværelse: sødsuppe-farver, sølv og krystaller. Og røgelses-holdere, lysestager og billeder af indiske guder og gudinder.. Det var tider :-)
    Er dog heldigvis alligevel tilfreds med den nedtoning, der nu har fundet sted.. Jeg tror jeg overdrev dengang :-)
    Min farve i dag? Den er isblå :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi, det er lige præcis sådan et soveværelse du beskriver, som jeg er ved at bygge op. Hvis det betyder, at jeg så også møder manden i mit liv, så skal jeg da bare skynde mig at komme i gang :-)

      Isblå - fantastisk farve og helt på kornet ifht temperaturen!

      Slet
  4. Hvor ser det bare fint ud dit hjerte. Er endnu ikke gået i krig med Zpagetti garn, men det skal da prøves:)
    Min fredag er farvet som himlen inden solnedgang: Fra pink til blå :)
    Hav en dejlig aften,
    :) Natascha

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det er også mit første zpagetti-projekt. Men det er sjov, fordi det går så hurtigt - og så er det i øvrigt god styrketræning :-)

      Slet
  5. Ja min fredag blev da rød lige der :) Hvor er det et flot tæppe, du er så kreativ altså. Jeg har prøvet at hækle små hjerter idag, men kan simpelthen ikke greje den opskrift. (og alle andre siger den er så let :/, suk) men ved et blik på dit fine tæppe, får jeg lyst til at prøve igen.
    God resten af fredagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt du kan lide det! Du skal da klart prøve igen - jeg har en del opskrifter på hæklede hjerter på min pinterest hækle-opslagstavle, hvis det er (fra da jeg forsøgte at finde Det Perfekte Hjerte).

      Håber du er blevet mere frisk!

      Slet
  6. Hejsa. Jeg prøvede hjerteopskriften i aftes, men jeg gik i stå: De første tre omgange gik fint, men hvordan får man lige startet på 4. omgang? Det ser næsten ud, som om den starter forneden i stedet for foroven??? Jeg er ikke så vant til diagrammer, så det er sikkert indlysende, men gider du lige forklare? P.f.t.

    SvarSlet
    Svar
    1. Som jeg ser det, så skal du starte med en stangmaske. Jeg gætter på, at du vil starte, hvor der er en prik, men den indikerer faktisk ikke, hvor du skal starte rækken. Den viser, at du skal lave en slipknot (kan ikke huske hvad det hedder på dansk).

      Du skal altså stadig starte samme sted på hjertet, som du har startet de forrige rækker. Men i stedet for at starte med en kædemaske (illustreret med en cirkel - ikke en prik), skal du starte med en stangmaske samme sted, som du afsluttede sidste række.

      Jeg håber det giver mening? Det er langt lettere at vise, end at forklare på skrift :-)

      Rigtig god fornøjelse.

      kh tina

      Slet
    2. Hej Tina - tak for det, jeg prøver. (Slip knot eller slip stitch er kædemaske). Ellers må du jo lige komme og vise mig det ;-)

      Slet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina