lørdag den 16. november 2013

Garnpyramider, farveægthed og bæredygtighed



Den anden dag sad jeg kækt og skrev et svar her på bloggen om, at jeg foretrækker farveægte bomuld. Hvad er det?, blev der spurgt tilbage. Så opdagede jeg, at jeg faktisk ikke anede, hvad jeg snakkede om. 

En hurtig googling gjorde kun spørgsmålet sværere. For jeg landede på hecht-johan-hjemmesiden, hvor der introduceres et utal af forskellige ægtheder - farveægthed, vaskeægthed, vandægthed, svedægthed (!) , gnideægthed, havvandsægthed (relevant hvis man nu har lyst til at hækle sig en bikini - og ja, det har jeg altså lyst til. Måske fordi jeg ikke kan huske 70'erne). For bare at nævne nogle af dem.

Bum. Jeg gætter på, at håndarbejdslærere og tekstildesignere lærer om sådan noget i timevis. 

Men hvad med os andre? For mig har det indtil nu været sådan trail and error. Jeg har opdaget, at noget garn fnugger helt crazy. Eller at det mister farven i vask. Jeg har også bemærket, at de hæklede bomuldssager, som jeg har arvet fra min farmor, holder sig helt vildt godt i farven og stadig er bløde. De grydelapper jeg selv lavede for et års tid siden er ikke længere rigtig sorte og de fnugger. Meget. 

Udover selve kvaliteten og holdbarheden undrer det mig, at der ikke er mere fokus på, hvor og hvordan garnerne er producerede. Har der stået indiske børn og soppet rundt i kemiske farvedampe? Eller har der stået en gæv dansk mand fra Sønder Omme og rørt i et kar med plantefarve? 

Jeg tror, det ville blive et hit, hvis producenterne gav mere viden fra sig. Så hey, producenter. Et helt gratis staldtip: Vi vil vide, hvor fåret kommer fra, og hvor og hvordan det er blevet til garn. Og om det holder farven i vask. På en skala fra 1 til 5. Og en smiley - he he. Gjort på den rigtige måde, er jeg sikker på, at det kunne blive en succes. Oplysende garn-banderoler vil totalt give baghjul til skrammelgarnet. Lidt som Claus Meyer giver guldbageren baghjul.

Eller er det bare mig? Har du et forhold til det garn, du bruger? Hvordan og hvor det er produceret? Hvordan det holder sig i vask og brug?

KH
tina

PS. Illustrationen med The Yarn Pyramid er lavet af Karen Templer fra bloggen Fringe Association - knit and let knit og bragt med tilladelse herfra.

PPS. Meget apropos har pickles 50% på deres økologiske og plantefarvede bomuldsgarn weekenden ud. Jeg kender ikke garnet, så det er et blot et tip.


8 kommentarer:

  1. Jeg har den helt generelle holdning til alt hvad jeg køber at det aller helst skal være genbrug. For du har nemlig helt ret i at vi ikke aner hvad vi egentlig køber ude i butikkerne. Hvem har produceret det og med hvilke kemikalier og er det fragtet rundt om jorden for at havne her og hvad med forurening og menneskerettigheder og alt muligt andet... Puhh.. Kan man købe fairtrade mærket garn? eller er øko det øverste som garn kan opnå?
    Nå, men jeg vil hermed give mit tip videre: Køb genbrug! Man kan altså godt trævle gamle strikketrøjer op (i hvert fald hvis de er gamle nok - så er der nemlig ikke mærkelige syninger hor garnet er klippet over). Og man kan i øvrigt godt finde tæpper og grydelapper og andre ting der kan trævles op i genbrugsbutikker. Så ved jeg ikke om garnet er af bedre kvalitet, men der er nok større chancer for at det minder om din farmors garn - og det har jo holdt indtil nu ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, om man kan købe fairtrade garn. Men jeg har aldrig hørt om det.

      Jeg er også meget glad for at købe garn på genbrug - men vi er mange om budet, så man skal være ret heldig (eller garvet), for at finde noget, som ikke kun er sørgelige cigarlugtende rester :-) Det er aldrig lykkedes mig at finde en sweater, som jeg har kunne trevle op - ved heller ikke helt, om jeg vil nænne det. Men fedt perspektiv du kommer med!

      Slet
  2. For et stykke tid siden var der en debat på Ravelry, tråden husker jeg ikke, men Birgittestrikker ytrede sig bla, som handlede om at Eu har fået nye regler på området. De skulle betyde at producenten ikke mere skal oplyse på garnbandarolen, hvilket dyr garnet kom fra, men kun at det var fx uld. Klart en kæmpe forringelse. Jeg tror vi er rigtig mange som gerne ville have mange flere oplysninger på bandarolen også om de ting du nævner. Men det er altså ikke lige i fokus i EU nu, mærkelig nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Oh no - det lyder da som nogle virkelig bagstræberiske regler. Ligesom den nye regel om, at EU-landmænd må dyrke GMO-afgrøder til dyrefoder.

      Så er det vel op til os garn-forbrugere at støtte dem, som gerne vil oplyse og som gerne vil producere fornuftigt. En garn-info-revolution drevet af strikkerne selv. Der må da være mange stolte garnproducenter rundt omkring, som sætter en ære i deres produkt og som gerne vil informere omkring det.

      Slet
  3. Kan i øvrigt anbefale den her artikel om superwash/merceriseret uld og hvorfor det ikke er helt rigtig at det er 100% naturlige fibre alligevel
    http://www.koogko.dk/shop/cms-superwash-behandling-af-uld.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Den må jeg læse - indtil nu ved jeg kun, at den behandling af garn, som gør det merceriseret skulle være møj-giftig.

      Jeg har lige siddet og tænkt lidt ifht din kommentar om genbrug. Jeg går helt klart ind for genbrug (virkelig). Samtidig går jeg virkelig også ind for, at vi skal kunne producere og købe nyt. Det skal bare produceres og sælges på forsvarlig og bæredygtig vis.

      Tak for link og fede input!

      Slet
  4. Det var altså ikke for at stille dig en opgave, at jeg spurgte ind til farveægthed ;) Jeg googlede det faktisk selv, inden jeg spurgte, og kom også ind forbi Hecht-Johan, som jeg læste med interesse.

    Det ville være virkelig fantastisk, hvis der blev indført mærker på bandarolerne for et garns kvalitet i forhold til holdbarhed, farve og produktion. For ja, det betyder noget - sikkert ikke kun for mig og et fåtal andre garnglade, men for mange. Og ikke kun i forhold til, hvor længe garnkreationer holder sig flotte, men så sandelig også i forhold til de mennesker såvel som dyr, der er en del af garnproduktioner.

    Så et klart JA herfra til mere viden om garn på bandarolerne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, dét ved jeg godt, Christel. Men jeg blev så dælens nysgerrig :-)

      JA! Til kamp for viden om garn på bandarolerne! Det gælder vores fælles fremtid! (Råbte hun med knyttet hånd med en hæklenål i - det er trods alt valgdag i dag!).

      Slet

JUHU! Skriv endelig løs - intet er for lidt eller for meget!

Hvis ikke du kan kommentere herinde, så er du altid meget velkommen til at kommentere inde på min facebook-side i stedet for (søg efter tichtachen - hvis du LIKER siden, får du også besked når der er nyt på bloggen). Du kan også finde mig på Instagram som @tinatichtach

KH
tina